Laat FiscFree® voor je werken
De arbeidsmarkt is krapper dan ooit. Het aantal openstaande vacatures, in zowel de industrie als in de dienstverlening, staat bovenaan het lijstje met knelpunten. Historisch gezien uniek, maar vanuit HR-oogpunt is het lastig. Waren er in 2013 zo’n 100.000 banen voor bijna 700.000 werklozen, nu zijn er voor elke honderd werklozen 126 banen. Je moet dus alles uit de kast halen om talent aan te trekken.
Een coole ‘werken bij’-pagina niet voldoende
Zoek je een nieuwe baan, dan heb je je het op dit moment voor het uitkiezen. Dus daarom is het extra belangrijk om op te vallen als aantrekkelijk werkgever. Met een coole ‘werken bij’-pagina en een leuk salaris alleen kom je er niet. Maar wat dan wel? Veel gehoord is dat werkgevers serieus aan de slag gaan met hun Employee Value Proposition. Daarin leg je vast wat je – potentiële – werknemers biedt om ze op een positieve, bevredigende manier met de organisatie te verbinden. Denk aan vakantiegeld, de mogelijkheden voor medewerkers om zich professioneel te ontwikkelen, een fijne werkcultuur, een goede werk-privébalans, een lidmaatschap van een sportschool en natuurlijk een fiets van de zaak.
Millenials kiezen voor duurzaamheid
Opvallend hierin is dat dat Millennials – de helft van de arbeidsmarkt – massaal voor de fiets kiezen. Niet alleen vanwege de enorm gestegen brandstofprijzen, maar vooral omdat zij duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Zo’n fiets is dus niet alleen een talentmagneet, het draagt ook op een andere manier bij aan het werkgeversmerk. Als organisatie zeg je zo niet alleen duurzaam te zijn, je stimuleert medewerkers daadwerkelijk ook om duurzaam te reizen. Bovendien werken ze zo aan hun gezondheid, en wie fit en vitaal is, werkt met meer plezier en energie. De fiets draagt dus indirect ook bij aan het werkplezier en de productiviteit. Maar dat de fiets eigenlijk een hot topic is bij alle generaties, zo blijkt ook uit onderzoek van Deloitte.
Tip voor je vacaturetekst
Een fiets van de zaak kan soms echt een over-de-streep-trekker zijn. Vanzelfsprekend altijd in een gezonde mix van arbeidsvoorwaarden zoals een goed salaris, een vast contract, de inhoud van het werk en de reistijd. Vergeet dit dus vooral niet te melden in je vacatureteksten. Ervaring leert dat het noemen van FiscFree® of een fiets van de zaak als onderdeel van je secundaire arbeidsvoorwaardenpakket hier absoluut een positieve rol in kan spelen.
Positief stimuleren van je medewerkers?
Wil je meer weten over hoe FiscFree® positief kan werken voor jou als werkgever? Hoe je je medewerkers iets extra's biedt zoals in dit geval het fietsplan, passend in de tijd van nu? Hoe dit binnen de WKR past? En hoe je zelf als werkgever met FiscFree® bovendien tegelijkertijd kunt besparen op je sociale lasten?