WKR-beheer

Ontdek hoe FiscFree je WKR-beheer nóg slimmer en efficiënter maakt

In het vernieuwde platform introduceren we een effectievere manier om met het WKR-budget om te gaan. Geen handmatig potjes meer vullen, verdelen en/of bijsturen, maar een automatisch, efficiënt en doelgericht systeem. Een werkwijze die beter aansluit op zowel de bedrijfsdoelstellingen als de wensen van medewerkers.

Dat vraagt om een andere denkwijze voor bestaande gebruikers: minder administratie, meer regie op het grotere geheel en meer impact als organisatie.

Waarom we voor deze verandering hebben gekozen 

In de huidige applicatie werken veel organisaties met vooraf vastgestelde budgetpotjes per productgroep. In de praktijk leidt dit vaak tot inefficiënt (budget)gebruik: 

  • Het ene potje is snel uitgeput, 
  • Terwijl een ander potje nauwelijks wordt benut, of  
  • Productgroepen worden niet aangeboden omdat het beschikbare budget niet passend is

Het resultaat: voortdurend schuiven, herverdelen en opnieuw afstemmen. Dat kost tijd, verhoogt de administratieve druk en is eigenlijk niet nodig. 

Hoe werkt het straks? 

Je stelt één totaal WKR-budget in en het platform monitort vervolgens automatisch alle bestedingen dat voorkomt dat je over dit budget heen gaat. Je kunt: 

  • Producten die in mindere mate passen bij bedrijfsdoelstellingen limiteren, 
  • Niet gewenste productgroepen uitzetten

De echte winst zit in de sturing: limieten hoeven namelijk niet op te tellen tot het totale WKR-budget. Daardoor ontstaat veel meer flexibiliteit en efficiëntie. Ook hoef je niet te werken met vaste potjes per productgroep en medewerkers krijgen tegelijkertijd meer keuzevrijheid binnen het aanbod dat jij als organisatie wilt stimuleren. 

Het WKR-budget, het aanbod en de limieten kunnen op 2 niveaus ingesteld worden: op organisatieniveau en op sub niveau (zoals afdelingen). Binnenkort vertellen we meer over hoe je een bedrijf kunt inrichten in het platform en welke verbeteringen en klantwensen hier zijn doorgevoerd.

Samengevat

Met FiscFree houd je als HR-professional invloed op bedrijfsdoelstellingen en thema’s, zonder terug te vallen op tijdrovend handmatig beheer. Meer grip, minder gedoe en meer tijd voor wat écht belangrijk is. 

  • Eén totaalbudget, minder administratie 
  • Slimme monitoring van de WKR-besteding 
  • Optionele limieten voor gerichte sturing
  • Meer keuzevrijheid voor medewerkers 

 

Wat kun je verwachten? 

Deze manier van budgetteren vormt een van de belangrijkste stappen richting de lancering van het nieuwe platform begin 2026. Alles wordt daarbij inzichtelijk gemaakt in een vernieuwd dashboard met een verbeterde look-and-feel en aanzienlijk meer inzicht in wat er binnen het platform gebeurt. 

In de volgende update verdiepen we ons o.a. in de volgende onderwerpen: het efficiënt inrichten van je organisatie in het platform, de mogelijkheden voor single sign-on, (automatische) on- en offboarding in combinatie met je payrollsysteem, vernieuwde en verbeterde exportfunctionaliteiten en toekomstige koppelingen.